Åter celler e-cykel batteriet

500,00  Sis. Moms 24%

Justera batteriet på den elektriska cykeln, dvs byta ut battericellerna! Att göra celler är klart billigare än ett nytt batteri. Genom att reparera det gamla kommer du också att spara miljön.

Vi tillverkar cellceller för elhjul, kontaktar oss och tar reda på hur ditt gamla batteri kan sparas!

Kontakta oss via e-post [email protected]

När du skickar batteriet, se till att ta med laddaren! Varför? Här är tre skäl:

1. Vi kontrollerar laddarens prestanda – ibland orsakas batterifelen av den använda laddaren och laddaren inte laddar batteriet helt, till exempel.

2. Efter jobbet ser vi till att batteriet är korrekt laddat och fulladdat med laddaren. Efter det kan vi se resultatet av arbetet, dvs vad kraften i sensorn var din förmåga att göra.

3. Allt detta ingår i jobbpriset!

Inte i lager, bara som restorder

Tuotetunnus (SKU): sahkopyora-akun-kennotus Osasto: Avainsanat tuotteelle , ,

Beskrivning

Batteriet i den elektriska cykeln sparar pengar och natur! Byta ut de nya battericellerna är ett billigare sätt att få hjulen att rulla igen. Batteriet dör vanligtvis på vintern eftersom dess spänning sjunker för lågt (mindre än 2,5 V i batteriet).

Batteri för e-cykel

Batterier för användning i elektriska hjul

I Finland använder nästan alla e-cykelbatterier litiumjon- eller li-po-battericeller. Fördelen med litiumbatterier är låg vikt och hög kapacitet och strömförsörjning i förhållande till batteriets storlek. Svagheten hos litiumbatterier är känslighet för överladdning eller underladdning. Till exempel kräver battericellen 18650 li-ion, som är den mest använda battericellen för elektriska cyklar, en laddning på 2.5V till 4.2V. Därför har ettBMS (Battery Management System) (Battery Management System) lagts till i batteripaketen.

BMS:s funktion är att övervaka cellerna i batteripaketet och att avbryta urladdningen eller laddningen när batteriet når den programmerade spänningsnivån. På grund av bms, litiumbatterier är ganska enkel eftersom cyklisten inte behöver mäta batteriladdningen, men BMS stoppar strömförsörjningen. Således tar batteriet innan det når farligt låg spänning. Så det är samma som i telefon. Telefonen rapporterar en batteriladdning på 0%, men i verkligheten batteriet har fortfarande ström för att förhindra djup urladdning från att skada den.

Probattery tips för att upprätthålla batteriet i en elektrisk cykel:

  1. Ta inte isär batteriet för tomt! Ta om möjligt inte isär batteriet på mindre än 20 % av laddningen. Litiumbatteriet börjar oxidera i för låg laddning. Förvara batteriet i en laddning på 60-80 %, särskilt vid förvaring. På vintern är det en bra idé att ladda batteriet var tredje månad.
  2. Om batteriet är varmt, låt det svalna innan du laddar. Batteriet kan värmas upp när det är urladdat med hög ström. Värme är särskilt fiende till li-po batteriet. Batterikemin förblir smidigare och i gott skick längre om du inte laddar batteriet när det är varmt.
  3. Håll batteriet nära rumstemperatur. Den frostiga vintern i Finland absorberar safterna från batterierna om batteriet lämnas kallt. På samma sätt stör temperaturer över 40ºC med tiden kemiska reaktioner i batteriet. Ta in batteriet för vintern och i sommarbutiken i skuggan.

Hur länge räcker e-cykelbatteriet?

Cyklistens körstil påverkar batteriets livslängd. Hårda accelerationer kräver mer ström från batteriet. Litiumbatteriet tål ca 500 laddningar. Detta kan minskas avsevärt om batteriet ständigt laddas ur med höga strömmar. Vissa hjul prioriterar räckvidd och batteriålder genom att begränsa batteriutgången.

Litiumbatteriets prestanda är alltid en kompromiss mellan kapacitet och strömförsörjning. Den maximala kapaciteten för 18650-batteriet är praktiskt taget 3500mAh eller 3.5Ah. Den maximala effekten är cirka 35 ampere från en battericell av den storleken. Dessa funktioner kan dock aldrig erhållas i samma battericell.

Ett högt intervall erhålls genom att välja en batterisensor med hög kapacitet, till exempel samsung 35E eller LG MJ1. Dessa 18650 batterier erbjuder 3,5 Ah kapacitet, men den maximala urladdningsströmmen är bara 10 ampere. Om du vill ha mer ström från din cykel kan du välja mellan battericeller med hög urladdning som Sony VTC5A eller Molicell P26. Dessa batterier har bara 2.6Ah kapacitet, men en vild 35A strömförsörjning.

Genom att ansluta batterierna i bröstet och serien kan du naturligtvis få mer välbekanta avläsningar, som 36V och 418Wh. Vad pratar vi om ampere och nu helt plötsligt sl-lektioner?

Shimano BTE6000 batteri för kennoting elektrisk cykel
Shimano STEPS BT-E6000 batteri har 40 st Sony US18650NC1 batterier med 2900mAh kapacitet och högst 10A urladdningsström.

 

Shimano BT-E6000 e-cykelbatteri drivs av 18650 li-jonceller med en märkspänning på 3,6 V. Det kan därför beräknas att batteriet är anslutet i en serie av 10 batterier. 36V / 3,6V = 10.

Amperna erhålls genom att dividera wattaltimmarna med spänning, dvs volt. 418Wh / 36V = 11,61 Ah. Sedan, när det är känt att shimano batteri har 40 celler, 11.61Ah kan delas med fyra. Fyra eftersom vi redan vet att det finns 10 batterier i rad, så parallellt 10 pinnar finns det fyra.

11,61Ah / 4 parallella anslutningar = 2,9 Ah. Så vi vet att batteriet använder 40 st 18650 batterier med en kapacitet på 2900mAh.

Detta är en bra idé att veta om du undrar vilka battericeller du skulle använda för att uppdatera din e-cykel batteri.

Vad ska jag ta hänsyn till i batteriet på en elektrisk cykel?

Batteriet i den elektriska cykeln kan

Batteripaketet för e-cykel kan byggas efter användarens behov med hjälp av celler med hög kapacitet eller höga urladdningsceller. Det vanligaste behovet är att maximera resor, vilket innebär att vi vanligtvis sätter LG MJ1 18650 cellerför att ge 3.5Ah kapacitet per sensor. En annan utmärkt, något svalare alternativ är Panasonic-Sanyo NCR18650GA 18650 battericell,3.5Ah kapacitet och 10A urladdning.

Litiumbatteriet möjligt bms är också det svåraste elementet i batteriet. BMS laddningsstyrningskretsar från tillverkaren har förprogrammerat in-control. Det handlar inte bara om att övervaka batteriets prestanda, utan också diskussioner med cykelhanteringssystemet. Till exempel berättar batteriet information om sin laddning till cykelns kördator, vilket kräver mycket mer komplex programmering. Naturligtvis e-cykel tillverkare säljer inte separat BMS kretsar, men direkt från nya batterier.

BMS är den största utmaningen för gör-det-själv-konstruktion. Batteriet kan hålla batteriet ur om det har varit tomt under en längre tid. Även om cellerna laddas separat tillbaka till en bra reserv, kan programmering av BMS vanligtvis inte ändras hemma. I det här fallet måste du köpa ett nytt batteri eller sätta i en generisk bulkkiBMS som övervakar battericellerna, men vet inte hur man gör något annat. Då den elektriska cykeln kan köras på ett gammalt batteri, men det inte längre vet samma trick som originalet.

Gör-det-själv e-cykel batteri

Endast BMS status är ett hinder för dem som är händig med sina händer. Om BMS är mycket vaken i batteriet, men battericellerna är trötta, kan cellerna bytas ut.

Här är ett bra exempel för engelsktalande i videon:

Videon gör 13S2P, eller 13 celler i serie, 2 parallella batteripaket. Den använder Samsung INR18650-25R 18650 battericellersom ger 20A kontinuerlig urladdning ström och 2.5Ah kapacitet. Den parallella anslutningen av två cellinjer innebär 5Ah kapacitet och 40A urladdningsström i batteripaketet. 13 celler i en pinne, dvs när den är ansluten i serie, gör batteriet 13x 3.6V = 46 V.

Vad krävs för att få ett batteri?

När batteripaketet byggs måste battericellerna vara så nära varandra som möjligt. I värsta fall, om batteriet har en hög spänningsskillnad, kan du bygga ett batteri som inte har fungerat.

Anslutning av batterierna till ett batteripaket görs genom punktsvetsning. Punktsvetsning är praktiskt taget det enda fungerande sättet, eftersom knackning värmer batteriet för mycket och i värsta fall förstör hela cellen.

Punktsvetsning levererar elektrisk ström till svetsplatsen, vilket ger den värme som krävs av svetsen. Resultatet är ett mycket snyggt svetsresultat och battericellen förblir intakt.

Mer information om hur du utformar och bygger batteriet finns i https://www.instructables.com/id/DIY-EBike-Battery-Pack/ Besök åtminstone kolla in bilderna.

Skräddarsytt e-cykelbatteri

celler igen e-cykelbatteriet
E-cykeln ger tillgång till bra ställen så länge batteriet och pedalen har tillräckligt med ström.

Om batteriet börjar ta kan du också skicka det till oss. Vi analyserar potentialen för det tillståndet och resuméion. Efter mätningarna kom vi överens med kunden om vilken riktning vi skulle gå med projektet. Vi kan beställa alla battericeller från batteripaketet, inklusive de nya battericellerna 20700 och 21700.

Kostnaden för arbete består av battericeller och utfört arbete. Beroende på batteriets komplexitet kan arbetet kosta 150-200 euro. Som ett resultat skickar vi tillbaka ett batteri som förmodligen har bättre funktioner än original. (Ingetbehov av att använda de mest billiga cellerna, så du kan maximera till exempel batteristorlekens kapacitet inom de tillåtna gränserna.)

Cellerna i e-cykel batterier beror mycket på batteriets struktur och önskade funktioner, så kontakta oss via e-post [email protected]

Åtminstone batterimodellen och helst en bild av batteriet bör bifogas meddelandet. Låt oss bygga batterier som är rätt för dig!

Du kan skicka batteriet till:

  • Jesi verkaupat Oy
  • Pääskynlento 13 B 43
  • 20610 Åbo, Finland
  • FINLAND
  • 045 263 8565
  • Glöm inte att ta med laddaren!