Julkaistu Jätä kommentti

Akkujen kierrätys

18650 litium akun kierrättäminen

Akkujen kierrätys

Elektroniikka kehittyy huikealla vauhdilla. Samalla lisääntyy tarve energialle, jota kulkee mukana. Tämä tarkoittaa erilaisten akkujen ja paristojen lisääntyvää tarvetta. On arvioitu, että erilaisten akkujen ja paristojen tarve kymmenkertaistuu joka viides vuosi. Tämä tarkoittaa toisaalta myös elinkaarensa päättäneiden akkujen ja paristojen määrän lisääntymistä. Mutta mitä tehdä kuolleelle akulle? Entä mitä tapahtuu kierrätyksessä vanhalle alkaliparistolle? Akkujen kierrätys -artikkelin tarkoituksena on valaista asiaa ja antaa vinkkejä kierrätykseen.

 

Miksi kierrättää?

Miksi ei menisi helpoimman kautta? Ostat paristot kaupasta taskulappuusi, käytät paristoja ja jossakin vaiheessa heität vanhat roskikseen. Poissa silmistä, poissa mielestä. Näinhän ihminen tapaa ajatella. Mutta onko se järkevää?

Joka vuosi satoja tuhansia tonneja akku- tai paristomateriaaleja menee kaatopaikalle. Tämä tarkoittaa sitä, että aivan mieletön määrä ympäristölle vahingollisia aineita, kuten lyijyä ja nikkeliä, päätyy hiljalleen imeytymään kaatopaikan maaperään sadeveden mukana. Maaperästä aineet hiljalleen päätyvät pohjaveteen saastuttaen sen.

Samaan aikaan nämä kaatopaikoilla makoilevat akut ja paristot sisältävät kosolti materiaaleja, joita voitaisiin jatkokäyttää joko uusissa energianlähteissä tai laitteissa. Akuissa ja paristoissa käytettävät raaka-aineet eivät ole uusiutuvia, eli kun ne on kerran maaperästä kaivettu esiin, ei uutta tule tilalle. Kaatopaikoilla olevat akut ja paristot kuluttavat siis luonnonvaroja ilman, että niitä voitaisiin jatkokäyttää.

Elintaso paranee, kulutus kasvaa

Keskiluokka kasvaa ympäri maailmaa. Keskiluokkaan kuuluvat ihmiset pääsääntöisesti haluavat kaikkia niitä moderneja mukavuustuotteita, joista kehittyneet maat nauttivat. Näihin tuotteisiin kuuluu paristoilla ja akuilla toimiva elektroniikka. Kasvavassa tarpeessa on kuitenkin muistettava, että maapallolla on vain rajallinen määrä raaka-aineita ja maapallon kantokyky on jo nyt osittain äärirajoilla.

On arvioitu, että vuonna 2030 maapallon väkiluku on 9 miljardia, joista 3 miljardia kuuluu keskiluokkaan. Pelkästään Yhdysvalloissa (323 milj. asukasta) heitetään 3 miljardia paristoa tai akkua vuosittain. Jos koko keskiluokka käyttäytyisi kuin amerikkalaiset, tarkoittaa tämä 28 miljardia kappaletta pois heitettyjä paristoja vuosittain. Tämä taas tarkoittaa satoja tuhansia tonneja raaka-ainetta, mitä pitäisi kaivaa maaperästä uusia tuotteita varten.

Mutta miten kierrättäminen auttaa säilyttämään tämän maapallon jälkipolville? Vastaus on raaka-aine, raaka-aine, raaka-aine! Riippuen akkutyypistä, jopa 50-90% paristojen ja akkujen materiaalista kierrätetään uusioraaka-aineiksi. Tämä tarkoittaa pienempää tarvetta kaivaa uutta raaka-ainetta maaperästä. Esimerkiksi maailman lyijytuotannosta yli 50% tulee kierrätetyistä akuista. Toisena hyvänä esimerkkinä on Li-ion akuissa oleva koboltti. Koboltti on äärimmäisen harvinainen alkuaine, jonka alkuperä pääasiassa on Kongon demokraattinen tasavalta. Tuotanto-olosuhteet ovat hirveät ja lapsityövoimaa käytetään. Kierrätetystä Li-ion akusta saadaan talteen 25-30% kobolttia, joka voidaan uusiokäyttää.

Kun viet paristot ja akut keräyspisteille, varmistat, että niiden sisältämät raaka-aineet jatkavat kiertokulkuaan materiaalimarkkinoilla. Keräyspisteiltä paristoja ja pienakkuja toimitetaan vuosittain yli miljoona kiloa kierrätettäväksi Nivalaan Akkuser Oy:n käsittelylaitokselle. Siellä paristo- ja akkutyypit lajitellaan eri jakeisiin, jotta niiden sisältämät raaka-aineet kuten nikkeli, rauta ja koboltti voitaisiin erotella ja hyödyntää mahdollisimman hyvin. Nykyään jopa alkaliparistojen sinkki ja mangaani voidaan jalostaa Suomessa lannoitteissa käytettäviksi hivenaineiksi.

akkujen kierrätys li-ion

Mitä akulle tapahtuu kierrätyksessä?

Alkaliparisto

Alkaliparistot muodostavat noin 80 % kaikista Suomessa kierrätetyistä akuista ja paristoista. Kun alkalit on eroteltu linjastolla, ne murskataan. Alkalimurskasta erotetaan ensin magneettinen rauta (alle 25 %), joka jalostetaan Suomessa muun muassa rakennustarvikkeiden, autojen ja työkalujen uusioraaka-aineeksi. Jäljelle jäävä niin kutsuttu musta massa toimitetaan sinkkisulatolle, jossa massan sisältämä sinkki (noin 25 %) voidaan kierrättää muun muassa rakennus-, auto- ja lääketeollisuuden käyttöön. Mustan massan sisältämästä sinkistä ja mangaanista tehdään myös ekologisia ravinnetuotteita maanviljelyyn.

Prosessissa paristot murskataan, ja käsitelty massa käy läpi liuotusprosessin suodatuksineen ja puhdistuksineen. Yli jäävät haitalliset aineet, kuten nikkeli ja elohopea, toimitetaan ongelmajätelaitokselle.

Lopputuotteena syntyy nestemäinen hivenaineita sisältävä liuos, jossa mukana on mangaania, sinkkiä, kaliumia ja rikkiä. Liuos voidaan levittää esimerkiksi kasteluveden mukana edistämään ruoka- ja viljelykasvien kasvua.

Kierrätyksellä alkaliparistojen raaka-aineista saadaan uusiokäyttöön noin 80%!

Li-ion akkujen kierrätys

kannettavan tietokoneen akku kennot
Kannettavien tietokoneiden akut koostuvat yleisimmin 18650 li-ion kennoista.

 

Kobolttipitoiset eli pääasiassa kännyköissä ja kannettavissa tietokoneissa käytettävät litiumakut käsitellään Akkuserin kierrätyslaitoksella kaksivaiheisessa murskausprosessissa.

Käsittelystä saatavat jakeet sisältävät muun muassa 25–30 prosenttia kobolttia sekä 15–20 prosenttia kuparia, jotka kierrätetään uudelleen teollisuuden raaka-aineiksi. Koboltti on tärkeä raaka-aine akuissa, ja kuparia tarvitaan elektroniikkateollisuudessa.

Koboltti toimitetaan Kokkolaan koboltin jalostamolle, jossa kierrätyskoboltti jalostetaan uudelleenkäytettäväksi teollisuudessa. Koboltin kierrätys säästää paitsi energiaa myös neitseellistä kobolttia.

Vähän kobolttia sisältävät tai kobolttivapaat Li-ion-akut, joita käytetään esimerkiksi työkaluissa, sisältävät akkutyypistä riippuen muun muassa kuparia, nikkeliä, mangaania, alumiinia ja rautaa. Toistaiseksi näiden akkujen osuus kaikista kierrätykseen päätyvistä akuista ja paristoista on suhteellisen pieni.

Li-ion akun kierrätys
Tutkimus Wiley Analytical Science sivuilla: Reapplication of the Recovered Materials as Lithium Ion Battery Materials

 

Nappiparistot

Nappiparistot erotellaan mekaanisesti muiden seasta ja ne jaetaan isoihin sekä pieniin. Pienet ovat usein kemialtaan niin kutsuttuja hopeaoksidiparistoja, jotka sisältävät 2–4 prosenttia hopeaa. Ne toimitetaan eteenpäin jalometallijalostajalle talteenottoa varten, ja hopea voidaan uudelleenkäyttää muun muassa elektroniikkateollisuudessa.

NiMH -akut

Nikkelimetallihydridiakut, joita ovat esimerkiksi alkaliparistoa muistuttavat ladattavat akkuparistot, käsitellään lajittelun jälkeen. Akkuser on kehittänyt oman Dry-Technology-menetelmän, jolla akut murskataan ja murskeesta voidaan erottaa eri aineita magneettisesti sekä muilla mekaanisilla menetelmillä.

Nikkelimetallihydridiakuissa tärkeimmät talteen otettavat metallit ovat nikkeli ja koboltti, joita akuissa on yhteensä noin 35 prosenttia. Nikkeliä tarvitaan esimerkiksi ruostumattoman teräksen valmistuksessa ja harvinaista kobolttia etenkin älypuhelinten akuissa.

Saavuttuaan Akkuserin laitokselle NiMH -akut ensin murskataan. Sen jälkeen murskeesta erotellaan talteen esimerkiksi nikkeli ja koboltti (yhteensä 35 %). Kierrätetty nikkeli säästää jopa 75 prosenttia energiaa neitseellisen materiaalin louhintaan verrattuna.

akku paristo kierrätys

Lyijyakut

Laatikkomaiset suljetut lyijyhyytelöakut sisältävät 65–90 prosenttia lyijyä, joka on ympäristöön päästessään erittäin haitallista, mutta on helppo kierrättää. Nivalan käsittelylaitokselta Akkuserilta lyijyakut toimitetaan kotimaisen keräilijän kautta käsiteltäväksi ulkomaisiin lyijyakkujen kierrätyslaitoksiin, joissa lyijy otetaan talteen ja käytetään pääasiassa uusien lyijyakkujen valmistuksessa. Prosessiin kuuluu myös akkujen sisältämien happojen neutralointi.

lyijyakun kierrätys
Kuva akkukierrätys.fi

 

Nikkelikadium

Esimerkiksi vanhoissa, johdottomissa työkaluissa käytetyt nikkelikadmiumakut toimitetaan Nivalasta eteenpäin soveltuville kierrätyslaitoksille, missä niiden sisältämät materiaalit erotellaan monivaiheisessa prosessissa.

Nikkelikadmiumakkujen sisältämä ferronikkeli (60 %) kierrätetään uudelleen käytettäväksi teräksen valmistuksessa ja kadmium (15 %) esimerkiksi uusien akkujen valmistuksessa. Kierrätetyn nikkelin käyttäminen säästää jopa 75 prosenttia energiaa neitseellisen materiaalin louhintaan verrattuna.

Miten akkuja kierrätetään?

Voit kierrättää paristot ja pienakut helposti kauppareissulla. Pääsääntöisesti paristot ja pienakut voi palauttaa maksutta ja ilman uuden tuotteen ostopakkoa paristoja/akkuja myyviin kauppoihin. Jos keräysastia ei ole näkyvillä, kysythän kaupan henkilökunnalta apua.

Kaupoissa ei kuitenkaan kerätä isoja litiumakkuja, joita käytetään sähköisissä liikkumavälineissä kuten sähköpyörissä, -mopoissa ja -skoottereissa sekä tasapainolaudoissa. Niiden keräyspisteet löydät kierratys.infohakupalvelusta. Lue lisää keräyspisteistä täältä.

 

Muista teipata paristojen ja akkujen navat, ennen kuin jätät ne keräysastiaan. Tällä helpolla kikalla varmistat ettei kierrätysastia syty tuleen oikosulun takia. Katso tarkemmat turvallisuusohjeet paristokierrätys.fi sivuilta.

paristokierrätys
Paristot ja akut eivät kuulu muun jätteen sekaan, josta raskasmetallit päätyvät luontoon ja vesistöihin.

Yhteenveto

Maailmassa on vain rajallinen määrä raaka-aineita. Kulutuksen kasvaessa vain kierrättämällä voidaan turvata raaka-aineen riittävyys! Lisäksi kaatopaikalle tai luontoon joutuvat akut saastuttavat ja vuotavat haitallisia aineita, saattaen saastuttaa pohjaveden! Tee sinäkin ekoteko ja kierrätä akkusi ja paristosi. Vähällä vaivalla olet säästämässä luontoa ja jätät jälkeesi puhtaamman maailman jälkipolville. Akkujen kierrätys on helppoa!

Muista että monet vanhat akut voidaan uudelleen kennottaa! Lähetä meille vanha akkusi niin me laitamme siihen uutta eloa uusilla akkukennoilla ja kierrätämme vanhat. Meiltä onnistuu kaikenlaisten akkujen kennotus, mm. sähköpyörien akut. Lue lisää Proakku akkupaketit sivuilta!

Muistilista kierrättämistä varten:

  • Teippaa paristojen ja akkujen navat tulipaloriskin välttämiseksi! Loppuun käytetyissä akuissa on aina jäljellä jonkin verran varausta, joka aiheuttaa oikosulun osuessaan vaikkapa metalliin.
  • Pakkaa vuotavat ja ruosteiset paristot ja akut erilliseen muovipussiin, jotta ärsyttävät aineet eivät päädy iholle tai muille pinnoille.
  • Pidä käytetyt ja teipatut paristot ja akut lasten ulottumattomissa.
  • Vie akut ja paristot keräykseen kauppareissun yhteydessä, jolloin niitä ei pääse kertymään kotiisi suuria määriä.

Mitä kauppoihin saa palauttaa?

  • Alkaliparistot (kertakäyttöiset standardiparistot: mm. AA- ja AAA-sauvaparistot, nappiparistot ja 9V-neppariparistot)
  • Litiumparistot (kertakäyttöiset standardiparistot: mm. AA-sauvaparistot ja 9V-neppariparistot)
  • Nappiparistot
  • Nikkelimetallihydridiakut eli NiMH (ladattavat akkuparistot ja akut mm. johdottomiin työkaluihin)
  • nikkelikadmiumakut NiCd (akut mm. johdottomiin työkaluihin)
  • Pienet litiumakut (akut mm. kännyköihin, läppäreihin, varavirtalähteisiin, kameroihin ja johdottomiin työkaluihin)
  • Pienet suljetut lyijyhyytelöakut (akut mm. ups-, aurinkokenno- ja hälytysjärjestelmiin)

Mitä ei voi palauttaa kauppaan?

  • Isoja litiumakkuja > Isot litiumakut, kuten akut sähköpyöriin, tasapainolautoihin, mopoihin, mönkijöihin ja päältä ajettaviin ruohonleikkureihin voit palauttaa alueellisiin keräyspisteisiin. Lähin alueellinen keräyspiste löytyy osoitteesta: kierrätys.info.
  • Ajoneuvoakkuja > Lähin alueellinen keräyspiste löytyy osoitteesta: kierrätys.info.
  • Isoja yksinomaan teollisuus- tai ammattikäyttöön suunniteltuja akkuja > Pyydä kierrätysohjeet akun maahantuojalta.

Muista nämä:

Vie sinne, mistä ostit.

Mitkään paristot ja akut eivät kuulu sekajätteeseen!

Akkujen kierrätys on Suomessa huippuluokkaa – kierrättämällä tuet suomalaista innovointia!

Lähteet: www.batterysolutions.com/

https://www.paristokierratys.fi/

www.kiitoskunlajittelet.fi

https://batteryuniversity.com/

https://www.businessfinland.fi/

Kommentoi